Związek Nauczycielstwa Polskiego
Zarząd Oddziału w Bydgoszczy

21 EDUKACYJNYCH POSTULATÓW ZNP NA CZAS PANDEMII

22 października 2020

Szanowni Państwo,
informujemy, że w środę, 21 października 2020 roku nowy Minister Edukacji i Nauki Przemysław Czarnek spotkał się z przedstawicielami związków zawodowych.

Związek Nauczycielstwa Polskiego reprezentował prezes Sławomir Broniarz, który wręczył ministrowi 21 edukacyjnych postulatów w czasie pandemii.

Przedstawiamy MEiN 21 edukacyjnych postulatów, które rząd
powinien zrealizować w czasie pandemii.

Proponujemy:

  1. zmniejszenie liczebności klas;
  2. rozszerzenie kompetencji dyrektora szkoły/placówki w kwestii podjęcia decyzji o czasowym nauczaniu w formie zdalnej lub hybrydowej (z pominięciem sanepidu);
  3. automatyczne przechodzenie na nauczanie zdalne szkół w czerwonych strefach;
  4. zwiększenie nakładów finansowych na oświatę ze względu na rosnące koszty utrzymania szkół w okresie pandemii;
  5. doposażenie szkół w środki czystości i dezynfekcji;
  6. wyposażenie pracowników w sprzęt ochrony osobistej (maseczki z filtrem, przyłbice, przesłony z pleksi w miejscu pracy pracowników);
  7. wprowadzenie dostępu do bezpłatnych testów dla pracowników oświaty;
  8. wprowadzenie bezpłatnych szczepień przeciwko grypie dla pracowników oświaty;
  9. doposażenie placówek w niezbędny sprzęt komputerowy, aby umożliwić wypożyczenie komputerów/laptopów uczniom i nauczycielom i zapewnić im możliwość kształcenia;
  10. utworzenie kompleksowej platformy edukacyjnej do zdalnej komunikacji, na której zostaną zamieszczone wszystkie e-materiały dydaktyczne dla uczniów i nauczycieli oraz specjalistów wspierających dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Bezpłatna i jednolita w całym kraju platforma edukacyjna powinna zawierać m.in.:
  1. zapewnienie dostępu do szybkiego i darmowego Internetu wszystkim uczestnikom zdalnego kształcenia;
  2. modyfikacja podstawy programowej kształcenia dla wszystkich typów szkół poprzez dostosowanie jej do możliwości zdalnego kształcenia;
  3. opracowanie systemu wsparcia dla uczniów mających trudności w dostępie do kształcenia na odległość;
  4. kompleksowe wsparcie uczniów ze środowisk mniej zamożnych oraz uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych;
  5. zintegrowanie działań nauczycieli – specjalistów na rzecz dzieci, które pozostają pod ich opieką i wymagają stałego profesjonalnego wsparcia;
  6. zapewnienie nauczycielom realizującym zdalne nauczanie stałej profesjonalnej pomocy z zakresu zdalnego kształcenia;
  7. uregulowanie kwestii ponoszenia przez nauczycieli kosztów związanych z korzystaniem w pracy z własnego Internetu i sprzętu komputerowego w związku z realizacją kształcenia na odległość;
  8. opracowanie sposobu dokumentowania pracy nauczycieli realizujących kształcenie na odległość w celu wyeliminowania nieprawidłowości związanych z ich wynagrodzeniem;
  9. stworzenie w salach lekcyjnych warunków umożliwiających prowadzenie lekcji zdalnych z klasy (wyposażenie klas w komputer, Internet, kamerę);
  10. zapewnienie wsparcia technicznego i psychologicznego nauczycielom;
  11. prowadzenie dialogu społecznego i konsultowanie ze środowiskiem projektów aktów prawnych.